Lets nuffnang

Pengikut..

Saturday, January 7, 2012

Culture Shock...

Assalamualaikum semua...apa habaq???sihat ka???hope ang sume sihat naa..

Ok sempena menyambut tahun bru 2012 ni byak cerita dri media yg aku dpt..so topic utama yg paling aku mint nk shared adalah pasal culture shock...Mostly dh tahu citer pasal Nur Amalina Che Bakri tu n Ariif Alfian Rosli kan...ramai dok kata depa ni bila dh g overseas mula lah lupa diri...hilang sume adat dalam diri..

actually kite sbgai rakyat yg knl dia x prlu lah nk blame dia sesgt...ok fine aku memg x knl pun depa ni..knal pun sbb depa ni top student kt Malaysia yg dpt tajaan tok futher study kt overseas..so depa ni kire popular lah juga kan...that y sume org kenal dia...n bila bt slh skit habis heboh satu dunia...

klu nk citer pasal culture shock kt overseas,actually rmai lgi anak2 malaysia yg memg dh ter"culture shock" cume kite je x tahu...why???sbb depa yg lain tu x ader lah the most top popular student mcm budak dua org tu..sbb tu org x amik kesah...klu nk ikot peratusan pun memg rmai je yg dh hilang adat melayu...

n one more thing...culture shock ni bukan je berlaku kt overseas sana nun..klu nk berlaku..kt dlm malaysia pun bleh jdi...ok think about budk2 kmpung yg tibe2 dtg bndr n terkena kejutan budaya....ader org kesah ker???masuk paper ker???x kan..sbb depa tu x ader spa yg kenal..n lbh jelas lgi depa bukan popular pun...

so x yah lah kite nk sibuk2 dok blame depa tu sume...pndg dlu sekeliling kite...n lbh bgus lgi pndg dri kite dlu...n sorry too say..aku bukan nk blame org2 kmpung...tp ada gak yg segelintir tu mudah terjerumus dgn pujukan rakan2...but aku salute kt org kmpung yg still bgga dia org kampung..why???sbb aku sedih aku x ader kampung...demm..

apa pun coretan kali ni aku x tuju kat spa2 pun..just pandangan aku semata2...and juga salah satu peringatan bt aku...yelah...no body perfect dlm dunia ni kan..kekdg termakan juga ikutan rakan2..so turst your heart not follow your lust...=) peace no war...


notajari->pendidikan yg awal bermula dari dlm rumah...so follow your family rule

No comments:

Post a Comment

Let's Nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Busuk Link