Lets nuffnang

Pengikut..

Saturday, November 12, 2011

Cuba Bayangkan

Assalamualaikum...ari ni ari sabtu kan..so bila ari sabtu ni aku akn teringkat 1 saranan kerajaan utk semua rakyat yg stay kat malaysia ni...apa dia??? "Say no to plastic bag" as you can see,mostly pekerja pasar raya kt malaysia ni akn bertidak dgn tidak memberi plastik kepada pengguna setiap hari SABTU..so siapa2 yg nk g blanja hari sabtu tu sila bwa beg kain anda sndiri dri rumah ok...

pnh skali aku g 7eleven msa duk kt ipoh dlu (pdhal bru blek dri ipoh)..setiap ari sabtu aku ngan budak2 dorm aku akn membuat rombongan ke kedai tu..beli apa???beli coklat,keropok n ais krim coklat (saturday is chocolate day for me)..ok kami pun borong lah kan...n kami lupa pasal saranan kerajaan tu..so bila dh byar mcm pelik mana beg plastik..n mamt kt kaunter tu senyum dgn gaya kacak smbil berkata "hari sabtu memg x ada beg plastik"apa lgi masing2 mengeluh...n ader sorg ni smpi sgup beli beg kain kt 7 eleven tu..sbb x sgup nk bwa brg byak2 tnpa beg..

ok kite tutup psal citer kt ipoh...ok kt area umah aku ni setiap hari SABTU ader pasar malam..so klu dh ader pasar mlm memg byak lah kan bnda yg korang sume akn beli...brang dapur,brg makann,n maybe ader yg nk borong kain baju...(pasar malam area umah aku memg complete)..tp leh x korg bayang kan klu korg gi pasar malam tu n peniaga tu ckp "hello amoi ari ni ari sabtu ma...x ada beh plastik"so apa korg rase???

aku x dpt nk bayangkan klu semua peniaga kt pasar mlm tu mengamalkan seruan kerajaan...serius aku ckp pasar mlm yg slalu penuh n bising tu akn trus lengang n senyap mcm g pengkebumian mayat sbb apa???sbb masing2 dh mls n g pasar mlm...x ader beg plastik!!!!

so apakah langkah terbaik dri menyebabkan pasar malam tu x lengang??sila bawa bakul masing2 bila pergi pasar malam untk mengelakkan anda dri terbeban membawa brg yg anda beli swaktu berbelanja di pasar malam pada hari sabtu..

i cant imagine when men going to pasar malam with basket....serius jambu..ah lantak ar...tp memg btol pun... sbnrnye plastik beg ni memg x bgus sbb klu kite nk lupuskan plastik ni amik masa beribu tahun...ia sgt sush utk di lupuskan...x mcm kertas atau material yg lain...so pndai2 lah kite menjaga bumi kite..



notajari->sorrry ar ari ni aku membebel tahap x sedar diri..aku pun xtau apa yg aku bebel kan...sekian..

No comments:

Post a Comment

Let's Nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Busuk Link