Lets nuffnang

Pengikut..

Tuesday, July 24, 2012

5S & Ishikawa

Assalamualaikum semua...ari ni aku just nk cerita apa yg berkaitan ndan tajuk aku kt atas tu...actually 9 julai itu ari kite org satu class kna attendt 1 course ni..bnda ni boleh di pgil sebagai KAIZEN lah lbih kurang..klu nk thu apa itu KAIZEN..just clik je kt link tu..ok dlm kaizen ni byak modul...so apa yg boleh aku citer just 5S dan ishikawa je..

5S->perkataan jepun yang di ubah menjadi melayu..nak thu apa dia...jom aku translate

1)S ->Seiri = Sisih = Sort
2)S ->Seiton = Susun = Straighten
3)S ->Seiso = Sapu = Shine 
4)S ->Seiketsu = Seragam = Standardize
5)S ->Shitsuke = Sentiasa Amal = Sustain

so bnda2 yg kt atas lah yg kami stu class kna amal kan setiap hari(agak2)...mula2 tu rse mcm fun lah bt bnda ni tp bila dh lme2 memg macam haram...stu pun dh x gerak..memandangkan class aku ni ader karpet so sampah sarap memg x byaklah kan

Aktiviti yg stu lgi adalah ISHIKAWA DIAGRAM. ok bt bnda ni memg fun..aku suke sgt...sbb aku jdi ketua kumpulan time modul nie..hahahha bangga lah tu..what the heck..ok nk thu apa tu ishikawa just clikk kan link tu..settle...diagram ni memg sinonim dgn gmbar rajah ikan..so memg wajib bt muka ikan...

bila dh bt gmbar ikan tu wajib ader solution...apa tu solution..penyelesaian lah..hahahha nk story lebih pun aku x pham...korang layan jelah gmbr ni...


Hasil dri tanganku


 Hasil ke dua

\

Bekas Marker



Ikan Team(1) aku


Solution Team(1) aku


See...ketua tu..hahhaha


Ikan Team 2


Solution Team 3








2 comments:

  1. asal aku pg fakulti aku pon kan, mesti ade jumpe 5s tu.. ape dia nak laaa.. haha...

    ReplyDelete
  2. dia sje nk bg kite jdi mcm org jepun...5S..hahahha

    ReplyDelete

Let's Nuff

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Busuk Link